Ouderen Appèl trekt aan de “bel”

Ouderen Appèl trekt aan de “bel”

Telefooncomputers vallen burgers lastig

Bij het Ouderen Appèl komen de laatste tijd steeds meer klachten binnen van mensen die worden lastiggevallen door automatische betalingsherinneringen via een telefooncomputer die hun mobile telefoon belt.

Wat is er dan aan de hand?
Betrokkenen hebben meestal een betalingsachterstand, bijvoorbeeld bij een Kabelprovider. Incassobureau’s schakelen dan een computer in die elk uur, soms dag en nacht, het nummer belt van de persoon waarvan wordt aangenomen dat hij of zij de achterstand heeft. Het is kennelijk de bedoeling de eigenaar van de telefoon volkomen tureluurs te maken.

Maar er zijn ook mensen die helemaal geen openstaande rekeningen hebben en die toch worden lastiggevallen.
Bij het Ouderen Appèl Eindhoven kwamen klachten binnen van mensen met een mobiele telefoon die eerder van iemand anders was.

Mensen, vaak ouderen, worden lastiggevallen met een bandje met bijvoorbeeld de tekst: ‘Bent u mevrouw Van Dam? Tik 1 voor ja, tik 2 voor nee’. Als 2 (nee) wordt ingetikt, komt er bandje met de tekst: “Wilt u aan mevrouw Van Dam vragen terug te bellen met xNUMMERx van incassobureau xNAAMx.

Probleem doorgeleid naar Tweede Kamer fractie 50plus
De mensen die klaagden bij het Ouderen Appèl vertellen dat hen is gebleken dat hun telefoon wordt plat gebeld door de telefooncomputer. Hen rest dan niets anders dan maar te bellen naar het incassobureau. Dat is een niet te tolereren omgekeerde bewijslast? Het Ouderen Appèl heeft dit aangekaart bij de 50PLUS Tweede Kamerfractie met het verzoek het ministerie van Justitie hiermee te confronteren.

Wie eenmaal contact heeft met het incassobureau wordt daar, zo verzekerde men ons, met ongeloof tegemoet getreden. En als uiteindelijk tot het incassobureau doordringt dat ze echt de verkeerde bellen, wordt er doodleuk gezegd: “We gaan dit nummer blokkeren, maar dat kan nog wel tot twee weken duren.” Dat kan, zo meent het OAE, toch niet worden goedgekeurd.

Ouderen vrijwaren van telefoonstalking
Steeds meer ouderen die door de maatregelen van dit Kabinet de raad krijgen langer thuis te blijven wonen of zich daartoe zelfs gedwongen voelen, wordt geadviseerd een mobiele telefoon aan te schaffen voor het geval men (nood)hulp nodig heeft.

Het Ouderen Appèl Eindhoven vermoedt dat door deze werkwijze van de incassobureaus en door het te snel uitgeven van oude telefoonnummers door telefoonproviders, ouderen minder makkelijk tot her gebruik van gsm zullen overgaan. Dat kan gevaarlijke gevolgen hebben en zou dus bestreden moeten worden.